Estar clar que viatjar en una càmper té dues limitacions bàsiques: la capacitat del dipòsit d'aigües netes (necessari per rentar plats, dutxa, etc) i per altra banda la durada de les bateries adicionals (llums, nevera i calefacció).
Aquestes limitacions es poden solventar de dues maneres, o bé minimitzant les conseqüències, o sigui, aplicant mesures correctores (com podrien ser portar dipòsits adicionals d'aigua per omplir el dipòsit d'aigües netes i, per altra banda, carregar les bateries utilitzant l'alternador de la furgo - movent la furgo - o utilitzant plaques solars), o bé, actuant directament sobre la causa de la limitació que en aquest cas parlaríem de mesures preventives (com seria la reducció del consum d'aigua i d'electricitat).
Si parlem d'aigua, i tenim en compte que l'espai en una càmper és "limitat" (i per tant, col·locar-hi tot el necessari ja és un autèntic "tetris"), afegir un dipòsit d'aigua addicional no sembla la millor opció. Existeixen maneres d'estalviar aigua. Més endavant, en una futura entrada del blog, us en parlaré.
Si parlem d'energia elèctrica, està clar que la millor opció (i més econòmica) és la de reduir-ne el consum per tal d'allargar l'autonomia en parat de la càmper. I una de les maneres és substituint tot l'enllumenat interior (format per bombetes halògenes de 12V) per punts LED.
A continuació us adjunto una taula comparativa del consum de l'enllumenat de la California T5 abans i després de la substitució de les bombetes per LEDs:
PUNT DE LLUM: Bombetes halògenes / LEDs
-----------------------------------------------------------------------------------
5 punts de llum habitacle: 0,417 Amp (x5) / 0,110 Amp (x5)
1 punt flexo de lectura: 0,370 Amp / 0,130 Amp
Fluorescent baix consum: - -
------------------------------------------------------------------------------------
TOTALS: 2,455 Amp / 0,680 Amp
Fent aquest canvi de bombetes l'estalvi d'energia és notable (s'estalvia unes 3,6 vegades més), i a més, el cost és relativament baix per l'augment d'autonomia que s'aconsegueix. És doncs, una millora molt recomanable (per no dir imprescindible) en les nostres furgos. Curiosament, les noves VW T5.2 ja venen amb Leds de fàbrica (tot un detall), mentre que les Mercedes Marcopolo segueixen muntant halògenes.
Segurament també hi ha maneres d'estalviar energia elèctrica utilitzant diferents programes i ajustaments de la calefacció addicional i la nevera, tot i que encara no hi he experimentat. Si algun dia em sobra temps, m'hi posaré de cap.
Alb.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada